Pedagogisk mångfald utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv
30 hp
Kurskod: SP1403
Beslut: Fastställd i nämnden 2010-05-01. Giltig från och med 2010-08-28 till och med 2012-08-27. Nedlagd 2024-10-24. Ersätts av: SP1404 - Pedagogisk mångfald utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv 0-6 år.
Nivå: Grundnivå
Ämnesgrupp: Pedagogik ()
Ämne/områdeskod: Specialpedagogik (SQA)
Utbildningsområden: Samhällsvetenskapliga området 80%
Huvudområde: Specialpedagogik
VFU-andel: 3 hp
Engelsk titel: Educational Diversity in the Perspective of Special Needs Education
Revideringar
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
Moment 1
-
Bergquist, Siv m fl (2003), Att möta barn i behov av särskilt stöd. 5 upplagan. Stockholm: Liber (248 s).
-
Haug, Peder, Egelund, Niels & Persson, Bengt (2006), Inkluderande pedagogik i skandinaviskt perspektiv. Stockholm: Liber (206 s).
-
Gren, J. & Nordin, A. (2007), Etik i pedagogiskt vardagsarbete. 3 upplagan. Stockholm: Liber (240 s).
-
Hindberg, Barbro (2001), När omsorgen sviktar: Om barns utsatthet och samhällets ansvar. 2 upplagan. Stockholm: Rädda barnen (206 s).
-
(1999), Att lära och leda: En lärarutbildning för samverkan och utveckling: Lärarutbildningskommitténs slutbetänkande. Stockholm: Fakta info direkt (475 s). Läsanvisningar Sidan 191-210, 20 sidor.. http://www.regeringen.se/sb/d/108a/24676
-
Wellros, Seija (1998), Språk, kultur och social identitet. Lund: Studentlitteratur (180 s).
-
(2005), Elever som behöver stöd men får för litet. Myndigheten för skolutveckling (55 s). http://www.skolutveckling.se/publikationer/publ/main?uri=scam%3a%2f%2fpubl%2f365&cmd=download
-
Olsson, Britt-Inger & Olsson, Kurt (2007), Att se möjligheter i svårigheter: Barn och ungdomar med koncentrationssvårigheter. Lund: Studentlitteratur (149 s).
-
Persson, Bengt (2008), Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap. 2 upplagan. Stockholm: Liber (184 s).
-
SOU 2008:109, En hållbar lärarutbildning.
-
Svenska Unescorådet (2001), Salamanca-deklarationen och handlingsram för undervisning av elever med behov av särskilt stöd. Svenska Unescorådets skriftserie 2001:1 (38 s). http://www.unesco-sweden.org/informationsmaterial/pdf/ett01versiontva.pdf
-
Tideman, Magnus (2004), Den stora utmaningen: Om att se olikhet som resurs i skolan: En studie om “elever i behov av särskilt stöd“ och definitionen av normalitet och avvikelse i skolan. Högskolan i Halmstad: Wigforssinstitutet för välfärdsforskning (348 s).
Moment 2
-
Drugli, May Britt (2003), Barn vi bekymrar oss om. Stockholm: Liber (189 s).
-
Erdis, Mare (2007), Juridik för pedagoger. 4 upplagan. Lund: Studentlitteratur (133 s).
-
Nilholm, Claes & Björck-Åkesson, Eva, red (2007), Reflektioner kring specialpedagogik: Sex professorer om forskningsområdet och forskningsfronterna. Stockholm: Vetenskapsrådet (114 s). http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_05.pdf
-
Hedencrona, Eva & Kós-Dienes, Dora (2003), Tvärkulturell kommunikation i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur (135 s).
-
Hildefors, Maria (2004), Den onda dagen: Om kränkningar i skolan. (118 s).
-
Kimber, Birgitta (1993), Att stå ut med busungar eller Boken som lockar fram kraften hos de vuxna. Solna: Ekelund (94 s).
-
Lund, Ingrid (2006), Hon sitter ju bara där! Inagerande beteende hos barn och unga. Lund: Studentlitteratur (148 s).
-
Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund Yrkesetiska principer för lärare. (2 s). http://www.lr.se/lrweb/home.nsf/indexfrmset?readform&url=http://www.lr.se/lrweb/home.nsf/bykey/pkael-5tpjpj?opendocument
-
Skolverket (2001), Att arbeta med särskilt stöd med hjälp av åtgärdsprogram: En skrift från Skolverket. Liber (18 s). Övrigt: Beställningsnr 01:668. http://www.skolverket.se
-
Skolverket (2008), Allmänna råd för arbetet med åtgärdsprogram. Skolverkets allmänna råd. Stockholm: Statens skolverk (28 s). http://www.skolverket.se
-
Unesco (2001), Open File on Inclusive Education – Support Materials for Managers and Administrators. (33 s). Läsanvisningar s 9-42.. http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001252/125237eo.pdf
-
Danielsson, Lennart & Liljeroth, Ingrid (1998), Vägval och växande: Förhållningssätt, kunskap och specialpedagogik för yrkesverksamma hjälpare. 2 upplagan. Stockholm: Liber (240 s).
-
Svaleryd, Kajsa (2003), Genuspedagogik: En tanke- och handlingsbok för arbete med barn och unga. Stockholm: Liber (143 s).
-
Unesco (2001), Open File on Inclusive Education – Support Materials for Managers and Administrators. (33 s). Läsanvisningar Sidan 9-42.. http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001252/125237eo.pdf
-
Svenska kommunförbundet (2001), Tiga eller tala? Förskolans och skolans sekretess m m. 5 upplagan. Stockholm: Svenska kommunförbundet (47 s).
-
Asp-Onsjö, Lisa (2008), Åtgärdsprogram i praktiken: Att arbeta med elevdokumentation i skolan. Lund: Studentlitteratur (155 s).
-
Olsson, Staffan (2001), Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola: Vägar för samverkan med hem och samhälle. Lund: Studentlitteratur (208 s).