Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Pedagogisk mångfald utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Pedagogisk mångfald utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Pedagogisk mångfald utifrån ett...
  3. Litteraturlista
  1. HKR
  2. Pedagogisk mångfald...
  3. Litteraturlista

Pedagogisk mångfald utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv
30 hp

Kurskod: SP1403

Beslut: Fastställd i nämnden 2010-05-01. Giltig från och med 2010-08-28 till och med 2012-08-27. Nedlagd 2024-10-24. Ersätts av: SP1404 - Pedagogisk mångfald utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv 0-6 år.

Nivå: Grundnivå

Ämnesgrupp: Pedagogik ()

Ämne/områdeskod: Specialpedagogik (SQA)

Utbildningsområden: Samhällsvetenskapliga området 80%

Huvudområde: Specialpedagogik

VFU-andel: 3 hp

Engelsk titel: Educational Diversity in the Perspective of Special Needs Education

Revideringar

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

Moment 1

  • Bergquist, Siv m fl (2003), Att möta barn i behov av särskilt stöd. 5 upplagan. Stockholm: Liber (248 s).

  • Haug, Peder, Egelund, Niels & Persson, Bengt (2006), Inkluderande pedagogik i skandinaviskt perspektiv. Stockholm: Liber (206 s).

  • Gren, J. & Nordin, A. (2007), Etik i pedagogiskt vardagsarbete. 3 upplagan. Stockholm: Liber (240 s).

  • Hindberg, Barbro (2001), När omsorgen sviktar: Om barns utsatthet och samhällets ansvar. 2 upplagan. Stockholm: Rädda barnen (206 s).

  • (1999), Att lära och leda: En lärarutbildning för samverkan och utveckling: Lärarutbildningskommitténs slutbetänkande. Stockholm: Fakta info direkt (475 s). Läsanvisningar Sidan 191-210, 20 sidor.. http://www.regeringen.se/sb/d/108a/24676

  • Wellros, Seija (1998), Språk, kultur och social identitet. Lund: Studentlitteratur (180 s).

  • (2005), Elever som behöver stöd men får för litet. Myndigheten för skolutveckling (55 s). http://www.skolutveckling.se/publikationer/publ/main?uri=scam%3a%2f%2fpubl%2f365&cmd=download

  • Olsson, Britt-Inger & Olsson, Kurt (2007), Att se möjligheter i svårigheter: Barn och ungdomar med koncentrationssvårigheter. Lund: Studentlitteratur (149 s).

  • Persson, Bengt (2008), Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap. 2 upplagan. Stockholm: Liber (184 s).

  • SOU 2008:109, En hållbar lärarutbildning.

  • Svenska Unescorådet (2001), Salamanca-deklarationen och handlingsram för undervisning av elever med behov av särskilt stöd. Svenska Unescorådets skriftserie 2001:1 (38 s). http://www.unesco-sweden.org/informationsmaterial/pdf/ett01versiontva.pdf

  • Tideman, Magnus (2004), Den stora utmaningen: Om att se olikhet som resurs i skolan: En studie om “elever i behov av särskilt stöd“ och definitionen av normalitet och avvikelse i skolan. Högskolan i Halmstad: Wigforssinstitutet för välfärdsforskning (348 s).

Moment 2

  • Drugli, May Britt (2003), Barn vi bekymrar oss om. Stockholm: Liber (189 s).

  • Erdis, Mare (2007), Juridik för pedagoger. 4 upplagan. Lund: Studentlitteratur (133 s).

  • Nilholm, Claes & Björck-Åkesson, Eva, red (2007), Reflektioner kring specialpedagogik: Sex professorer om forskningsområdet och forskningsfronterna. Stockholm: Vetenskapsrådet (114 s). http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_05.pdf

  • Hedencrona, Eva & Kós-Dienes, Dora (2003), Tvärkulturell kommunikation i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur (135 s).

  • Hildefors, Maria (2004), Den onda dagen: Om kränkningar i skolan. (118 s).

  • Kimber, Birgitta (1993), Att stå ut med busungar eller Boken som lockar fram kraften hos de vuxna. Solna: Ekelund (94 s).

  • Lund, Ingrid (2006), Hon sitter ju bara där! Inagerande beteende hos barn och unga. Lund: Studentlitteratur (148 s).

  • Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund Yrkesetiska principer för lärare. (2 s). http://www.lr.se/lrweb/home.nsf/indexfrmset?readform&url=http://www.lr.se/lrweb/home.nsf/bykey/pkael-5tpjpj?opendocument

  • Skolverket (2001), Att arbeta med särskilt stöd med hjälp av åtgärdsprogram: En skrift från Skolverket. Liber (18 s). Övrigt: Beställningsnr 01:668. http://www.skolverket.se

  • Skolverket (2008), Allmänna råd för arbetet med åtgärdsprogram. Skolverkets allmänna råd. Stockholm: Statens skolverk (28 s). http://www.skolverket.se

  • Unesco (2001), Open File on Inclusive Education – Support Materials for Managers and Administrators. (33 s). Läsanvisningar s 9-42.. http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001252/125237eo.pdf

  • Danielsson, Lennart & Liljeroth, Ingrid (1998), Vägval och växande: Förhållningssätt, kunskap och specialpedagogik för yrkesverksamma hjälpare. 2 upplagan. Stockholm: Liber (240 s).

  • Svaleryd, Kajsa (2003), Genuspedagogik: En tanke- och handlingsbok för arbete med barn och unga. Stockholm: Liber (143 s).

  • Unesco (2001), Open File on Inclusive Education – Support Materials for Managers and Administrators. (33 s). Läsanvisningar Sidan 9-42.. http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001252/125237eo.pdf

  • Svenska kommunförbundet (2001), Tiga eller tala? Förskolans och skolans sekretess m m. 5 upplagan. Stockholm: Svenska kommunförbundet (47 s).

  • Asp-Onsjö, Lisa (2008), Åtgärdsprogram i praktiken: Att arbeta med elevdokumentation i skolan. Lund: Studentlitteratur (155 s).

  • Olsson, Staffan (2001), Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola: Vägar för samverkan med hem och samhälle. Lund: Studentlitteratur (208 s).

Kortadress: www.hkr.se/ksp1403

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025